denenarmadebanditen.blogg.se

När jag var 18 år gav jag mig ut på en resa som skulle förändra mitt liv för alltid. Tillsammans med mina 2 bästa vänner planerade jag att tågluffa genom Europa ner till vårt slutmål Sicilien. Vi lämnade Köpenhamn tidigt en lördag morgon. I avklippta militärshorts med texten Lev hårt-Livet är kort gav vi oss ut på vårt stora äventyr. Mindre än ett dygn senare befann vi oss mitt i ett kaos vi aldrig kunna föreställa oss. Vårt tåg hade krockat med ett godståg! Det sista jag minns är mina vänners ryggar på väg ifrån mig, sedan blir allt svart! När jag vaknar upp på ett sjukhus i Baden, en liten ort några mil från Zurich får jag veta att min vänstra arm är borta, mitt ben är brutet och krossat. Här börjar första dagen på resten av mitt liv! Året var 1982 och jag är då 18 år. Ni ska få följa med mig på min livsresa där ingenting är omöjligt och viljan att utvecklas ständigt är närvarande. Välkomna att följa med!

Varför just jag!

Publicerad 2016-02-25 18:53:28 i Allmänt,

Att vakna upp och inse att något väldigt väsentligt på min kropp har försvunnit tog lite tid. Den första tiden kände jag inte så mycket alls. Ingen speciell oro, rädsla eller panik kom krypande.
Min lilla armstump var omplåstrad. Nu låg läkarnas fokus på att göra allt de kunde för att mitt vänstra ben skulle kunna räddas. Det var mitt i rötmånaden och man var extremt rädd för infektioner och komplikationer. Benet skulle läggas om och hållas rent. En procedur som var oerhört smärtsam.
Mitt ben under knät var brutet och hela underbenet var krossat. En stor del av min vad var ett öppet sår. Det var så smärtsamt att man blev tvungen att söva ner mig vid dessa omläggningar. Det är över nu, de klarade mitt ben och jag lever vidare med ärren som påminnelse. Som tur är så glömmer man ganska snabbt bort hur den smärtan kändes....men minnet finns kvar.
Jag skänker en varm och öm tanke till min läkare. Han fanns vid min sida under de 10 dagar som jag vistades i Schweiz direkt efter olyckan. Han lade om mina sår så varsamt han kunde och hade en enorm närvaro och medkänsla. Han har en plats djupt i mitt hjärta. Han skickade en fin present till oss på vår bröllopsdag 5 år efter olyckan. En fonduegryta från Schweiz som vi fortfarande har kvar.
Sjukvårdspersonalen på Kantonspital i Baden var underbara och de 10 dagar som vi befann oss där har satt djupa spår inom både mig och mina nära. De tog väl hand om oss!

Jag kan än idag, över 30 år efter olyckan komma ihåg det där speciella tillfälle då mina tårar kom för första gången. Den där stunden då det inte gick längre att vara stark, positiv och glad. Jag är ju det som person!
Jag låg på Malmö lasarett, nyss hemkommen från Schweiz och väntade på operation av mitt ben. På plastikkirurgen skulle man göra vad man kunde för att bygga upp min vad och lappa ihop de sår som fanns på min fot och ben. 2 av mina föräldrars bästa vänner kom på besök. De var de första som uttryckte orden "Varför hände det här just dig?" Då brast det för mig och de där fantastiska läkande tårarna kom äntligen.....
Efter denna händelse kunde jag äntligen börja fundera, bearbeta och nosa på de där skrämmande tankarna på vad ska hända nu och framåt i mitt liv. Annorlunda skulle det bli det förstod jag men hur vägen kommer att se ut, vilka utmaningar jag skulle möta och hur jag skulle hantera dem. Det visste jag inte så mycket om just där och då.
Tack Ulla och Gunnar för att ni öppna dörren till mitt inre och fick mig att våga släppa fram mina läkande tårar.

Tidigt började mina funderingar om att skriva ner mina tankar och att någon gång berätta min historia med egna ord. Det kom att ta över 30 år innan jag gör slag i saken. Idag har jag även en backspegel!
Jag har flera års erfarenhet, många möten, upplevelser och utmaningar att dela med er. Idag vet jag att jag har något viktigt att berätta. Idag känner jag så starkt att jag kan inspirera, påverka och hjälpa andra att förstå att allt är möjligt.
Ni som själva har drabbats av något liknande, ni som är nära någon som drabbats och alla ni och vi som möter människor ute i livet, ni som är förälder till barn som har många frågor, som är nyfikna och som bara vill se, röra och förstå. Tillsammans kan vi göra det lättare att finnas, bemöta, våga utmana både oss själva och varandra och lära av varandra hur vi kan bli bättre just i mötet oss emellan.
Det är något av det som jag vill förmedla genom mina ord.
Min väg hit har tagit lite tid! Jag har behövt överbrygga en del inre mentala spärrar för att våga berätta. Men, som en viktig person i mitt liv sa: tänk inte för mycket utan bara gör....så nu bär det av!
Jag hoppas att ni vill följa med!
Titti

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Titti Österberg

Mitt namn är Titti Österberg och jag föddes 1964. Jag tror att det som händer oss i livet gör det av en anledning! Livet är en spännande resa som ger oss insikter längs vägen som får oss att växa som människor. Med hjälp av min egen positiva livssyn, stödjande människor i min närhet, en stark vilja att klara mig själv har jag funnit min väg i livet och ständigt vågat utmana mig själv. Jag bor i den havsnära staden Landskrona i Skåne tillsammans med min man Jonas. Våra två vuxna barn Nicole och Douglas är starka förebilder som ger mig stöd längs vägen! Min familj gör mig stark, trygg & ödmjuk! Ni kommer att få dela mina tankar, upplevelser och utmaningar i livet med en arm. NI kommer även att få möta mina nära och kära som är en så stor del i den jag är idag. Som den nyfikna själ jag är vill jag gärna ta del av era upplevelser och tankar. Tillsammans kan vi skapa magi!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela